toppknapp.gif
37194640.jpg

Skattetips for etternølere

Ved midnatt 30. april går fristen for å rette på selvangivelsen ut. Her oppsummerer vi våre skattetips slik at du kjapt får oversikten.

» Les hele artikkelen

» NYHET: Skattetips på web-TV!


Nettmøte mandag 28. april kl. 11-12

Fra yngvild, 25.04.2008 23:13

dokumentavgift

Hei, jeg kjøpte leilighet i fjor, og betalte en god slump i dokumentavgift til staten, er ikke denne summen fradragsberettiget, og hvilken dokumentasjon må jeg legge ved selvangivelsen da?

Dokumentavgift kommer kun til fradag ved eventuelt senere salg, og kun hvis gevinsten er skattepliktig (hvilket den normalt ikke er hvis du har brukt huset som egen bolig).
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Ola, 25.04.2008 15:44

Marketing

Vi måtte reparere diverse i vår leilighet i 2007, inkludert en varmtvannsbeholder. Kan vi trekke fra dette som vedlikeholdskostnader? I så fall - hvor skal dette føres?

Når man selv bor i huset mer enn halve året, skal det gjennomføres fritaksligning. Dette innebærer at inntekter som hovedregel vil være skattefrie, men at utgifter ikke er fradragsberettigede. Du vil derfor ikke få fradrag for reparasjonsutgiftene dine.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Andreas Danevad, 25.04.2008 11:50

Endring av skatteklasse?

Hei,
I hele inntektsåret 2005 var min ektefelle hjemmeværende og uten inntekt. Jeg har i etterkant oppdaget at jeg allikevel ble skattelagt i klasse 1. Er det mulig nå, 2 år senere, å be om ny behandling av skattelikningen for 2005 med utgangspunkt i endret skatteklasse?
mvh, Andreas

Klagefristen vil for de som får skatteoppgjøret i juni, normalt være 10. august samme år. Dersom skatteoppgjøret kom på høsten, er klagefristen tre uker senere. Klagerfristen for 2005 er derfor oversittet, men du kan likevel sende en brev til skattekontoret og be om ligningen tas opp til endring. Skattekontoret plikte å vurdere om de skal gjøre det.

Ettersom dette er en relativt enkel sak, taler det for en behandling av klagen.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Grethe Misvær Stampe, 27.04.2008 19:38

Hjemmekontor

Ble ansatt i ny jobb i et privat firma ifjor. Har hjemmekontor, men har "fri telefon". Har jeg rett på fradrag for hjemmekontor i egen eiet bolig?Jeg har er et rom som kun til brukes til kontor. Har firmabil og den står i min garasje.

Dersom du er vanlig ansatt (ikke selvstendig næringsdrivende) vil eventuelt fradrag for hjemmekontor normalt bli "spist opp" av minstefradraget. Du kan derimot be om en kontorgodtgjørelse som vil være skattefri hvis dette er et kontor du kun bruker i jobbsammenheng.

Godtgjørelsen kan settes til kr 1.500 eller til faktiske utgifter knyttet til kontoret (vedlikehold på kontoret, andel av kommunale avgifter, forsikring strøm mv, i tillegg til forholdsmessig andel av utvendig vedlikehold på huset).
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Emil, 25.04.2008 17:12

fradrag for medlemsutgift i LFC

Ettersom likningssjefen ved Haugaland skattkontor - i nettmøte: http://www.h-avis.no/apps/pbcs.dll/netguest?Avis=HA&Dato=20080417&Kategori=NYHET&GID=15894-ikke ga meg det svaret jeg hadde håpet på, ønsker jeg å få kvalitetssikret dette fra en av dere. Jeg stilte følgende spørsmål: "Er medlem i supporterklubben til Liverpool. Kan jeg trekke fra medlemskontigenten på skatteseddelen? Iflg. min kone burde jeg ha rett på dette. Hun hevder at jeg holder meg friskere pga. av mitt brennende engasjement for Liverpool, og da er det vel en klar sammenheng mellom medlemsutgiften og inntektservervelse. Den blir både sikret og vedlikeholdt. Enig?......spørsmål slutt".

Han svarte: "Det er dessverre bare kontingent i supporterklubben til Leeds United FC som gir rett til fradrag :-) :-) :-)......svar slutt."

Kan dette være korrekt???????

mvh Emil

Dette vil dessverre ikke anses som en utgift til inntektens ervervelse, men jeg liker tankegangen :-) Fradrag får du likevel ikke.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra John Morken, 27.04.2008 14:40

Særfradrag

Har et barn (12 år) som lider av psykiske vansker. I 2007 gikk hun til behandling i BUP. Avstand til behandlingssted var 12,5 km, og hun hadde 1 time per uke. Regner med at kjøring til BUP er fradragsberittigt? Men er tapt abeidsfortjeneste pga kjøringen og venting under behandlingen fradragsberettiget? Og i så fall hva er satsen. Et annet problem har vært skole. det er 4 km til skolen. vi har måttet kjøre/hente henne. Hva med tapt arbeidsfortjeneste her?
Siste kvartal var hun borte fra skolen, og en av foreldrene måtte ha tilsyn. Er dette også fradragsberettiget, og i så fall hvor mye kan føres opp?

Vennlig hilsen John Morken

Sykdomsutgifter knyttet til varig sykdom eller svakhet, vil være fradragsberettigede dersom de overstiger kr 9.180. Ved kjøring til godkjent behandling (innenfor norsk offentlig helsevesen) benyttes en sats på kr 1,40 pr kilometer.

Det gis ikke fradrag for tapt inntekt, kun faktiske utgifter (penger ut av lommeboken) kan fradragsføres.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Grethe Stampe, 27.04.2008 19:47

Innlevering

På dres side står det at hvis det ikke er noen endringer i selvangivelsen kan den leveres inn pr. telefon. Dette er vel mangelfull opplysning fordi da behøver man vel egentlig ikke foreta seg noe.

Dersom man ikke har endringer kan man velge å levere på telefon, men det er helt riktig som du sier at man ikke behøver å levere i det hele tatt. Ved såkalt stille aksept anses man for å ha levert de opplysningene som står i den forhåndsutfylte selvangivelsen.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Nils, 28.04.2008 11:12

Boligsalg og tap

Hei.

Ved tap på boligsalg skal tapet deles i to og føres halvparten på hver av ektefellene? Hos oss er det bare den ene ektefellen som har noen inntekt av betydning så det virker mest logisk å føre det der...

Ektefeller kan i stor grad velge hvor de skal føre fradrag. Dette skyldes at det normalt ikke har noen betydning for den totale skatten til ektefellene om fradraget føres hos den ene eller den andre (dette fordi fradragene kun reduserer den alminnelige inntekten, og satsen her er alltid 28 %). Dersom fradraget gir underskudd hos en av dere, vil dette underskuddet bli ført til fradrag hos den andre så sannsynligvis er det greit å bare la det stå som det gjør.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Medlem 13498, 28.04.2008 10:57

Egen pendlerbolig

1) Er det et krav at eiende pendlerbolig skal regnskapslignes og skjema RF-1189 sendes arbeidskommunen/eiendomskommunen? (dette iflg. info om 'Pendlerfradrag' på deres hjemmesider). Et annet sted leser jeg nemlig at du -bør føre skjema RF-1189 og dette sendes skattekontoret sammen med selvangivelse?
2) Hva med evt. skattefri gevinst ved realisasjon og eier/botid hvis pendlerboligen er regnskapslignet?
3) Hvis pendlerboligen utleies kortere tid enn eier/brukstid pr. år, medfører dette skattefritak eller kan/må da boligen fritakslignes?

1) Etter omorgansiseringen av skatteetaten behøver du kun å sende ett RF 1189. Dette legger du ved selvangivelsen (du behøver derfor bare å forholde deg til ett skattekontor.

2) Ved salg av bolig er vilkåret at du må ha eid boligen minst ett år og brukt den som egen bolig ett av de to siste årene før salget for å slippe gevinstbeskatning. Bruk som pendlerbolig likestilles med bruk som egen bolig. Dvs at du etter ett år kan selge den skattefritt.

3) Ettersom pendlerbolig skal regnskapslignes, vil eventuelle leieinntekter fra pendlerbolig være skattepliktige. Jeg gjør dessuten oppmerksom på at det fra 2008 er nye regler for hvor mye du kan leie ut fritakslignet bolig uten at du må skatte av inntektene (ny grense på kr 20.000, men siden dette ikke var spørsmålet ditt tar jeg ikke detaljene her).
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Per Chr. Myhrvold, 28.04.2008 09:33

Pensjonist

Etter opplysning fra dere og klage har jeg fått etterbetalt skatt for min pensjon fra Svergie. Hva gjør jeg nå? Skal fordelingsmodellen fortsatt fylles ut som tidligere, eller skal jeg bare oppgi beløpet?

Hvis du har pensjon fra Sverige skal du som tidligere oppgi beløpet i selvangivelsen og fylle ut skjema RF 1150 som gir nedsettelse av skatten etter den alternative fordelingsmetode. Skjemaet er lettere å fylle ut nå enn det har vært tidligere, fordi du i skjemaet ikke behøver å fordele minstefradrag, gjeldsrenter, foreldrefradrag eller særfradrag når du har mindre enn 90 % av inntekten din fra Sverige.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Unni, 28.04.2008 11:36

Likningsverdi av ubebygd tomt

Jeg og min samboer kjøpte tomt i mai i fjor. Den var ubebygd i hele fjor. Pris på tomt var 1.141.000. Vi er nå BEGGE liknet kr 399.350 (dvs 798.200 kr = 70% av kjøpesum). Brir ikke dette urimelig mye når kommunen taksterer tomta til 327.000 kr for å beregne eiendomskatt? Hvordan finne ut hav som er riktig likningsverdi?

For ubebygde tomter skal ligningsverdien maksimalt settes til 80 % av markedsverdi. Ettersom deres ligningsverdi er satt til 70 %, har du dessverre liten mulighet til å nå frem med en klage.


Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Finn, 27.04.2008 22:11

pendling

Jeg kjører fra Oslo (hvor jeg har mitt eget hus) til Kongsberg hver uke og bor i min egen campingvogn der(ca 9 kvm).
Kan jeg dermed få følgende pendlerfradrag?
- 140 kr pr km * 240 dager?
- Kost med 261 kr * 240 dager?
- Siden jeg eier campingvogna selv, så kan jeg vel ikke ha fradrag for denne? Eventuelt hvilke?

Som pendler gis det fradrag for utgifter til kost, losji og besøksreiser til hjemmet (jeg forutsetter at du fyller vilkårene).

Kostsatsen er kr 169 pr døgn når du har anledning til å lage frokost/lunsj. Jeg mener derfor det er denne satsen du må bruke.

For losji kan du bruke en sats på kr 45 pr døgn pluss eventuelle faktiske kostnader til campingplassen.

Ved besøksreiser bruker du en sats på kr 1,40 pr kilometer (eventuelt kr 0,70 for kjøring utover 35.000 km). Fradraget skal reduseres med en "egenandel" på kr 12.800

Ved ukependling (hjemme hver helg) settes antallet døgn borte til 240.

Satsene jeg bruker her gjelder inntektsåret 2007.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Dagfinn, 27.04.2008 22:14

To-mannsbolig

To-mannsbolig har spesielle skattefordeler.
Hvis det er 2 familieleiligheter(med èn eier) med samme seksjonsnr i en 8-mannsbolig, er det mulig å få den definert som 2-manns-bolig og dermed få de spesielle skattefordelene?

Ja, vanligvis vil dette bli godtkjent. Det kan likevel være fornuftig i forkant å be om en bindende forhåndsuttalelse dersom du f.eks vurderer å leie ut den delen.


Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Sonai, 26.04.2008 22:49

toppskatt

Hei,
jeg har tjent litt over 300 000 ifjor, også må jeg betale 10 000 kroner i rest skatt. Hvorfor det? jeg har jo hele tiden betalt 36 %. Hva er toppskatt? og hvorfor må jeg betale mer når jeg har betalt 36% i hele året, noe som er maksimum for lønnstakere, om ikke jeg har forstått det feil !!

Hvorfor du har fått restskatt er det dessverre umulig å svare på uten å se tallene. Ved fastsettelsen av skattekort ser ligningsmyndighetene ikke bare på størrelsen av inntekten, men også på hvor store fradrag du har oppgitt. Dersom det viser seg at inntekten ble høyere eller fradragene ble mindre enn det som ble antatt ved fastsettelsen av skattekortet, vil dette gi en restskatt.

Grensen for toppskattesatsen er kr 400.000 for 2007.

Uansett vil jeg anbefale deg å sjekke tallene i selvangivelsen nøye. Feilen kan selvfølgelig også ligge her. Sjekk både inntekter og fradragene.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Magne Flovikholm, 25.04.2008 08:46

Hvilken skatteklasse

Jeg hadde full jobb hele året mens min kone jobbet halve året. Har jeg rett på skatteklasse 2 for det halvåret jeg var eneforsørger?

Klasse 1 eller 2 fastsettes for året under ett. Det er derfor ikke mulig å få klasse 2 for et halvt år.

Ettersom din kone jobbet så mye som halve året, er jeg ganske sikker på at det ikke vil lønne seg for dere å bli lignet i klasse 2. Da vil nemlig hennes inntekt bli lagt på toppen av din og være med i grunnlaget for toppskatt.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Lene, 27.04.2008 22:01

Skatt av skadeforsikring

Hei,

har fått utbetalt pasientskadeerstatning. En del av beløpet er for tapt arbeidsinntekt - og jeg har derfor fått en restskatt på kr. 92.000!!
Som en følge av skaden og sykehustabben har jeg problemer med å gå i trapper og vi bygger om huset for erstatningspengene - kan jeg trekke fra byggekostnadene på selvangivelsen?

Erstatning for tapt inntekt er skattepliktig, og ettersom det ikke foretas skattetrekk ved utbetalingen vil dette normalt medføre en restskatt.

Ved ombygging av huset, blir spørsmålet om dette har øket markedsverdien på huset tilsvarende utgiftene. Hvis svaret er ja, kan beløpet ikke fradragsføres. Dersom svaret er nei, vil differansen mellom utgiftene og økningen i markedsverdi kunne sies å være en fradragsberettiget sykdomsutgift. Husk å legge ved legeattest og en oppstilling og forklaring på utgiftene.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Joe, 28.04.2008 11:52

BSU

Sparer du 15.000 kroner på BSU-konto i løpet av året, kan du glede deg over en skattelette på 3000 kroner på neste års ligning. Dette sier postbanken på sine nettsider om BSU.
Jeg har spart 15 000 i 07. Og betalt skatt for forventet årslønn 70 000 når jeg tjente rundt 67 000.
Men fikk bare igjen 1200 på skatten. Er det gjort noe feil eller er det feil det som står på postbanken sine nettsider?

Fradrag gis i utgangspunktet med 20 % av sparebeløpet.

Problemet er at du sannsynligvis ikke har hatt høyere skatt (trygdeavgift og satt på alminnelig inntekt) enn kr 1.200. Da får du ikke overført den resterende delen av fradraget til senere år, og du mister faktisk dette fradraget.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra jh., 25.04.2008 08:46

ekteskap

hei, vi inngikk ekteskap i oktober 2007. Vi har en samlet inntekt på rundt 500 000,- hvor en av oss har uførepensjon og får skattebegrensning. Hvilken skatteklasse skal vi lignes i ?

Ettersom dere ikke var gift den 1. november 2006 blir dere lignet hver for dere for inntektsåret 2007. Det blir da ligning i klasse 1 for dere begge.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Unni, 28.04.2008 11:55

markedsverdi av tomt

Er markedsverdien av ei tomt den summen den blir kjøpt for?

Ligningsverdien på tomt er maksimalt 80 % av markedsverdien.
Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Bjørn Erik Thorbjørnsen, 28.04.2008 10:08

Eiendomsmegler

I forbindelse med kjøp og salg av egen leilighet som jeg ikke hadde bodd i 12 mnd. har jeg et tap på kr. 5500,- etter megler har trukket sitt. I tillegg hadde jeg renovert leiligheten for kr. 37.400,- som også er rent tap. kan dette trekkes fra i sin helhet? Jeg utførte renoveringen selv og brukte ca. 45 timer, hva er timesatsen for egeninnsats og kan dette trekkes fra på selvangivelsen.

Ved salg av bolig du ikke selv har bodd i, blir tap fradragsberettiget. Ved gevinstberegningen kan du trekke fra både utgifter til megler og vedlikehold. Egeninnsats ved vedlikehold er det ikke vits i å føre opp, da verdien av arbeidet eventuelt også må inntektsføres.

Det var alt jeg rakk for denne gang. Håper dere andre klarer å finne svarene på nettsidene våre eller på annen måte.


Med vennlig hilsen Tonje Johnsrud, Skattebetalerforeningen

Fra Dagfinn, 27.04.2008 22:13

Bolig i utlandet

Jeg opprettet aksjeselskap i Kroatia i 2004.
Jeg brukte dette aksjeselskapet for å kjøpe bolig i Kroatia i juli 2004 (iflg kjøpekontrakt).
Boligen ble ikke tinglyst. Ting tar tid.
Jeg solgte så aksjene mine i august 2007. Det var aksjeselskapet som eide boligen.
Overskuddet av aksjene overførte jeg min personlige norske konto.
Må jeg skatte av disse pengene?
(PS! Jeg har hørt at du kan selge bolig skattefritt etter 3 års eiertid i Kroatia.)

Gevinst på utleie eller salg av feriebolig i Kroatia er skattefritt i Norge, det er bare en indirekte virkning på lånerenter og formue (reduseres med % formue utland/tot. formue).

MEN, her er det formelt solgt aksjer, så da gjelder andre regler (de vanlige).

Dersom leil. ikke var nevnt/oppført i SA som aksjer, kan sikkert første metode brukes, dvs skattefritt (bare si den er solgt, 3års regel gjelder sikkert for skatt i Kroatia, men der har du iallfall solgt aksjer!).
Durango

Fra jan pettersen, 28.04.2008 12:00

nuf

jeg har ett nuf selskap registrert i england. selskapet driver kun med kjøp og salg av aksjer på oslo børs. må jeg levere selvangivelse for dette. når er i så fall fristen for å levere på papir. hvilke skjemaer skal i så fall innleveres?

mvh

Selvsagt, å levere SA er et krav fra Skatteloven. Eneste forskjellen med et NUF er at det er en annen Aksjelov som må følges (her; engelsk)

Benytt vanlige skjema i www.altinn.no, da er fristen slutten av Mai.
Durango

Tidligere nettmøter
Skattespørsmål?

Lurer du på noe om skatt, arv eller avgift? Da kan du bruke vår rådgivningstjeneste for medlemmer.
» Send ditt spørsmål

Ikke medlem ennå?
» Bli medlem her


gammel-mann-foran-pc.jpg

Ubehagelig skattesmell i vente

Flere titalls tusen pensjonister kan forvente seg en ubehagelig overraskelse når skatteoppgjøret kommer.

bolig-av-penger-colourbox.jpg

Nå skal eiendomsskatten opp!

Med et pennestrøk kan regjeringen sørge for at vi kommer til å se en kraftig økning i eiendomsskatten de neste årene.

Plattform

En ny æra av åpenhet?

Godt initiativ fra Finansdepartementet, men man må gå lengre.
student-som-arbeider.jpg

En internasjonal suksess?

Altinn viser på nytt store svakheter. Det er på tide å gjøre seg mindre avhengig av tjenesten.

Skattebetaleren on Facebook
Der kom mediemomsen
(16.05.2012 09:40)
Anniken Huitfeldt har vunnet fram med sin «vente-strategi». Nå innser avisbransjen realitetene og godtar åtte prosent moms. De rødgrønne kan innføre mediemoms over hele
Flere får skatteoppgjør tidligere enn normalt
(16.05.2012 09:49)
Skatteoppgjøret er klart fra mandag 25. juni for de fleste lønnstakerne og pensjonistene. Men i motsetning til tidligere år, er det færre som må vente fram til oktober før de får
Nå slipper du å levere skattekort
(15.05.2012 13:37)
Regjeringen vil innføre elektroniske skattekort fra neste år. Da slipper du altså å huske på å levere det til arbeidsgiver i januar.
Kutter i straffeskatten hvis du glemmer deg
(15.05.2012 11:33)
Før kunne du få tilleggskatt på flere titalls tusen kroner for forglemmelser. Nå blir det en endring.
Nå kommer de elektroniske skattekortene
(15.05.2012 10:11)
Oslo (NTB): Fra og med 2014 blir det slutt på å få skattekort fra Skatteetaten i posten som du må ta med deg til arbeidsgiveren.

Siste kommentarer
Ubehagelig skattesmell i vente
Ja, det samme har de gjort med meg. Har en liten pensjon på ca 60 tusen fra sverige. Sverige trekker... (08.05.12 19:02)
Ubehagelig skattesmell i vente
Har dere førventet noe annat? Ikke jeg, Skatteetaten bedragit meg på en dubbelbeskatting (fra Sverig... (07.05.12 17:00)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
@Jan: Hvis du følger lenken i saken til oversikten over hvilke inntekter som kan fordeles, vil du ... (27.04.12 13:23)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
Dette gjelder vel også ved " skattepliktig" overskudd på utleie av eiendom/bolig/fritidsbolig, da de... (23.04.12 10:14)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
Hei, Du har aldeles rett. Feilen er nå rettet opp! Takk for at du gjorde oss oppmerksom på den. ... (18.04.12 10:11)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
Er jeg blind, eller er regnestykket det samme både før og etter dette grepet man kan gjøre?... (18.04.12 08:56)
Nå skal eiendomsskatten opp!
det RBL og TKN sa. Gjør det lønnsomt å produsere reelle verdier.... (14.04.12 19:22)
Nå skal eiendomsskatten opp!
Ja, ser gjerne at en høyere eiendomskatt erstatter formueskatt på bolig. Det vil være mer rettferdig... (14.04.12 13:06)
Nå skal eiendomsskatten opp!
Ja, dette er en god ting HVIS man samtidig fjerner formuesskatten slik også OECD anbefaler.... (13.04.12 18:43)
Nå skal eiendomsskatten opp!
Dette er en god ting. Hvis eiendomsskatt skal utfylle funksjonen sin som brems på eiendomsprisene, s... (12.04.12 12:16)

totallogoskatt_no.png


Følg oss på Twitter

Twitter Updates

    Følg oss på Twitter